فهرست

7مرگ و دهها زندگی دوباره با اهدای عضو

هر فرد می تواند با اهدای عضو ۸ نفر را نجات بدهد.

7مرگ و دهها زندگی دوباره با اهدای عضو
اهدای عضو 7 بیمار مرگ مغزی در بابل پارسال به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید.
 دکترسید مصطفی قاسم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل درگفتگو با   بیان اینکه هزاران نفر بيمار نيازمند در جامعه وجود دارند كه فقط با پيوند يك نسج، به زندگي طبيعي بازمي گردند، گفت: هر فرد می تواند با اهدای عضو ۸ نفر را نجات بدهد.
 وی افود: اعضای بدن هفت  بیمار مرگ مغزی در بابل پارسال با رضایت خانواده هاشان به بیماران نیازمند زدگی دوباره بخشید..
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که بیشتر اهدا کنندگان عضو بر اثر سوانح رانندگی دچار مرگ مغزی شدند، گفت:‌ کوچک ترین بیمار مرگ مغزی اهدا کننده   ساله و مسن ترین هم   ساله بود.
دکترسید مصطفی قاسم زاده افزود:در اردیبهشت ماه پارسال اهدای اعضای اصلی بدن جوان 36 ساله بابلی که بدلیل تصادف با موتور سیکلت  دچار مرگ مغزی شد، جان 4 بیمار نیازمند را نجات داد.
وی گفت: کبد و دو کلیه و قلب به بیماران نیازمند عضو با رضایت پدر و مادر و همسر پیوند شد.
وی افزود: اهدا اعضاء بدن جوان 26 ساله فریدونکناری خردادماه پارسال که در سانحه رانندگی مرگ مغزی شده بود  نیز به بیماران نیازمند عضو زندگی دوباره بخشید .
دکترقاسم زاده افزود: با رضایت خانواده ؛ کبد ، کلیه ها و دریچه ی قلب مرحوم حامد مهر علی تبار جوان فریدونکناری به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل افزایش آمار اهدای عضو پارسال را ناشی از فرهنگ سازی در این زمینه و نشانگر استقبال و گرایش جامعه به اهدای عضو عزیزانشان پس از مرگ مغزی بیان کرد.
وی گفت:  نوجوان ۱۵ ساله مازندرانی که خرداد پارسال بعلت تصادف در جاده بهنمیر سیمرغ دچار مرگ مغزی شده بود نیز با اهدای قلب و دو کلیه جان ۴ نفر را نجات داد.
وی افزود: اعضای بدن نجف قلی کریمی فیروزجایی نیز مهرماه پارسال به علت مرگ مغزی جان باخت اهدای اعضای بدنش شامل کبد و دو کلیه جان ۳ بیمار را نجات داد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: اعضای بدن محنا  نوجوان ۱۴ ساله بابلی که مهرماه به اتفاق خواهرش دچار سانحه تصادف ومرگ مغزی شده بود کبد، کلیه‌ها و نسوجس به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
دکتر مصطفی قاسم زاده افزود: اعضای رضا ابراهیمی جوان بابلی که آبانماه بر اثر سانحه دچار مرگ مغزی شده بود با اهدای قلب و کبد و دوکلیه، به جمع نام آوران اهدای عضو پیوست و به ۴ بیمار نیازمند پیوند زندگی دوباره بخشید.
وی گفت: اعضای بدن سانیا دختر ۱۰ ساله بابلی که بر اثر پارگی ناگهانی و وسیع عروق مغز دچار مرگ مغزی شده بود جان ۳ بیمار را از مرگ نجات داد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: دوکلیه، کبد و برخی نسوج این دختر خردسال برداشته شد تا فرصت زندگی دوباره را به بیماران نیازمند هدیه دهد.

دکتر مصطفی قاسم زاده با بیان این که بیشتر اهدا کنندگان عضو بر اثر سوانح رانندگی دچار مرگ مغزی شدند، گفت:‌ کوچک ترین بیمار مرگ مغزی اهدا کننده 10 ساله و مسن ترین هم 54 ساله بود.
وی افزود با پیشرفت پزشکی و امکاناتی که تو ایران هم وجود داره سال‌هاست که انواع عمل پیوند عضو انجام می‌شود. چند انجمن دولتی و خصوصی وجود دارند که می‌توانیم تا زمانی که سالم و زنده هستیم کارت عضویت این انجمن‌ها رو بگیریم تا اگر روزی اتفاقی برای ما افتاد اعضای بدنمان را به بیماران نیازمند اهدا کنیم.
وی گفت: با دریافت کارت اهدای عضو و برداشتن قدمی در مسیر ترویج این فرهنگ انسان دوستانه، امید را در دل بیماران چشم انتظار پیوند زنده کنیم.
۱۵ هزار نفر تاکنون در مازندران کارت اهدای عضو دریافت کردند.